Het perfecte canvas vormgeven

Stijlen van productfotografie is essentieel.

Vormgeving heeft met zoveel te maken. Nagenoeg alles wat je waarneemt is vormgegeven. Of het nu gaat om een boek, website, app of infographic. Vormgeving komt ook kijken bij het stijlen van een mooi gerecht in een sterrenrestaurant én zelfs bij productfotografie.

Lees verder onder de foto
  • Wilco Schippers
12 december 2023
Wilco Schippers,
Friszbee fotografie
wijnhandel-blog-fotografie-02

Bovenstaand is natuurlijk niet altijd aan de orde. Je hebt productfotografie en je hebt productfotografie. Ja, hallo… ik snap het niet meer. Kijk, de pure vorm van productfotografie is, vooral voor webwinkels, niets meer dan een product uit z’n achtergrond halen en vrijstaand te laten zien. Dit is vaak het meest duidelijk voor de klant. Een andere vorm van productfotografie is het product aan te vullen met een mooie omgeving zoals andere producten die een versterkende werking hebben op het uiteindelijke resultaat.

Een product verkoopt beter als de foto aanspreekt
Als voorbeeld haal ik een fotoshoot aan die wij maakten voor een wijnhandel. Als creatief bureau waren wij al volop bezig met het ontwerpen van de nieuwe website voor deze klant. Voor een marketingtraject op social media hadden we foto’s nodig waarvan je spontaan zin zou krijgen in een glaasje goede wijn.

We besloten de sessie te organiseren bij een collega thuis. Het interieur en de props die daar aanwezig waren paste perfect bij ons concept. Een stukje paté, Franse kaasjes, desembrood van een bekende Rotterdamse bakker, ovenschalen en een aardewerken augurken pot van een Franse brocante.

wijnhandel-blog-fotografie-03
wijnhandel-blog-fotografie-04
wijnhandel-blog-fotografie-05

Creëren van de perfecte setting
Voor iedere rode wijn, witte wijn en Champagne bouwde we een nieuwe setting. We positioneerde de flitslampen en stelde ze zo in dat het leek alsof de foto’s gemaakt waren in een Frans landhuis met grote ramen waar het daglicht naar binnen viel. Niemand zag dat het die dag heel somber was buiten in Rotterdam Noord. Gedurende de dag waren we alleen bezig om de perfecte plaatjes te creëren. Leuke naam voor een tv-programma trouwens.

Tussendoor de foto’s terugkijken, overleggen wat beter kon, een hapje en een… frisje ;-). Met volle passie ervoor zorgen dat 10 waanzinnig mooie foto’s naar de klant gestuurd konden worden. De wijnhandel was super enthousiast. Nu de consument nog.

De dag zat er op. Nu kon dan eindelijk een fles wijn opengetrokken worden die perfect aansloot bij de heerlijke Boeuf Bourguignon die mijn collega al had gemaakt. Magnific!

Durf te investeren in professionaliteit
In de periode na de fotoshoot werden alle social media berichten klaargemaakt en ingepland. De verkoop van de nieuwe wijncollectie wierp z’n druiven af! Uhhh vruchten af. Dit is zomaar weer een bewijs dat goede productfotografie en een professionele aanpak helpt. Durf dus te investeren, in plaats van zelf wat kiekjes te maken.

wijnhandel-blog-fotografie-06 Behind the scenes
wijnhandel-blog-fotografie-07 Behind the scenes
wijnhandel-blog-fotografie-08 Behind the scenes
Terug naar overzicht
  • Wilco Schippers
12 december 2023
Wilco Schippers,
Friszbee fotografie