Arbeidsmarktcommunicatie voor Koninklijke Drukkerij Em. de Jong

2022 was het jaar waarin bijna elke sector in Nederland te maken kreeg met een onvermijdelijke trend: de krappe arbeidsmarkt. De oorzaken: vergrijzing, heroriëntatie van werknemers tijdens de coronacrisis en de toename van deeltijdwerkers in de afgelopen decennia. Die ontwikkeling betekent dat bedrijven (nog) beter hun best moeten doen om zichtbaar te zijn voor werkzoekenden. En zo ook drukkerij Em. de Jong!

arbeidsmarkt communicatie drukkerij em de jong

Het recept van Reclameloods: een contentstrategie voor social media en een nieuwe vacaturewebsite met een in het oog springende vormgeving. Voor deze campagne brachten we allereerst de opvallendste eigenschappen van Em. de Jong in kaart. Vervolgens verplaatsten we ons in de schoenen van een potentiële werknemer en analyseerden we hoe deze persoon in aanraking kan komen met Em. de Jong. We kijken daarbij ook altijd kritisch naar wat een werkzoekende vandaag de dag allemaal nog meer ziet: wat zijn de trends qua marketing op dit vlak?


Blauwe blokjes, rode blokjes

Veel bedrijven en marketingbureaus kiezen voor een standaard aanpak op social media en hun website: de geijkte portretfoto's van mensen, meestal begeleid door een citaat over het werk dat ze doen en relatief saaie grafische vormgeving. De algoritmes van social media pikken dit soort content nauwelijks meer op en de werkzoekende ziet niets onderscheidends en scrollt snel door. Dat kan anders.

Op social media willen mensen bovenal vermaakt worden of iets interessants vinden waar ze wat aan hebben. Je moet bij campagnes meewegen hoe het brein werkt: in een muur van blauwe blokjes, valt een rood blokje op. Wij proberen dus in die enorme muur van social media posts waar mensen doorheen scrollen, dat afwijkende blokje te zijn. Dat doen we in het geval van Em. de Jong door een combinatie van factoren, zoals fotografie met een sterk onderscheidende nabewerking, pakkende grafische elementen en unieke content. Foto's die wij plaatsen moeten eigenlijk mooi genoeg zijn om in een fotoboek te kunnen. En we plaatsen interessante weetjes over het beroep en de sector, zodat werkzoekenden ook meer te weten komen over wat het bedrijf doet.

Mensen die via social media of elders geïnteresseerd raken in een baan bij Em. de Jong, moet je ook een omgeving bieden die past bij wat ze op social media zien, en die bovenal ook duidelijk moet zijn, zodat je met zo min mogelijk clicks uitkomt bij de baan die je zoekt. We hebben in ons grafisch ontwerp allerlei keuzes gemaakt die daarvoor zorgen, zoals 'aangename' en goed leesbare fonts die zowel voor print als online geschikt zijn en een kleurenpalet waarbij we naast het zwart en rood van Em. de Jong ook het Koninklijke oranje hebben toegevoegd, zodat het geheel wat warmer wordt.

 

Goed gevoel

De eerste resultaten van de nieuwe strategie zijn inmiddels zichtbaar, doordat er meer interactie is en de eerste vacatures reeds vervuld zijn. Het opbouwen en plaatsen van genoeg content kost een aantal maanden, maar met verloop van tijd zet je op deze manier een goed fundament neer, een soort persoonlijkheid, waar je qua marketing - zowel voor de arbeidsmarkt als andere doeleinden - echt lang de vruchten van plukt.

Als iemand nu op de social pagina's komt en daar allerlei leuke weetjes vindt over het drukproces, mooie human interest-verhalen over werknemers, en geweldige foto's, dat geeft een goed gevoel over een bedrijf, niet alleen voor de potentiële werknemer, maar ook voor de mensen die er al werken! Toch leuk, als je als werknemer interessante of mooie posts van jouw werkgever kunt laten zien aan familie en vrienden, of als jouw bedrijf zo nu en dan jou en jouw collega's betrekt bij het maken van nieuwe content.

Als je dat combineert met een goede vacaturewebsite dan zorg je dat alle manieren waarop iemand met jouw bedrijf in aanraking komt, aangenaam zijn. En dan plant je eventueel dat waardevolle zaadje, waardoor iemand uiteindelijk besluit met jouw bedrijf in zee te gaan, als werknemer of als klant.

Gebruikte disciplines:

  • Strategie
  • Communicatie
  • Vormgeving
  • Copywriting
  • Fotografie
  • Videografie

 

Vrijblijvend in gesprek met Reclameloods?


Jazeker, dat kan op onze Rotterdamse locatie met een kop koffie of thee of gewoon een glas water. Uiteraard kan het ook via een videoverbinding als dat uw voorkeur heeft!

Bel 010-4114050      stuur ons een bericht

Reclameloods Rotterdam B.V.


Puntegaalstraat 469 • 3024 EB Rotterdam

T: +31(0)10 - 411 40 50
E: studio@reclameloods.nl

K.v.K. Rotterdam nr. 24418912
B.T.W. nr. NL8182.83.142.B.01

verstuur