"Ik koop wel een logo online..."

"...of investeren in de toekomst?"

Dat is even schrikken als we dat horen. Maar inmiddels maken we ons daar niet meer druk over, althans, niet meer zo erg. Als iemand denkt een goed logo voor honderd euro online te kunnen kopen, dan leggen we diegene graag uit waarom het beter zou zijn om daar meer budget voor vrij te maken en te investeren in de toekomst. En zo niet, even goede vrienden. Maar het is wel jammer, want wij weten uit ervaring wat er mogelijk is als je er meer aandacht en geld voor vrijmaakt.

  • Edwin van de Langkruis
28 november 2023
Wilco Schippers

Wij nemen het ontwerpen van een logo zeer serieus. Een logo zegt heel veel over je bedrijf, je merk, je product. Het staat aan het begin van alles. Voor klanten die een nieuw bedrijf beginnen, is het logo de geboorte van hun bedrijf. Na alle eerdere gemaakte plannen begint het dan echt te leven. Jouw nieuwe bedrijf krijgt een gezicht en het karakter komt steeds meer tot uiting in de huisstijl. Een huisstijl die zich laat zien in alle uitingen van het bedrijf.

Niet alleen in het briefpapier, de email handtekening of de website, maar ook hoe je als bedrijf omgaat met je klanten. Een goede corporate identity gaat om hoe je jezelf presenteert in alle facetten van het ondernemen, je dienst en je product.

logo fashion 4 sisters Ontwerp logo Fashion 4 Sisters
logo ontwerp bureau volzin Ontwerp logo en huisstijl voor Bureau Volzin
logo ontwerp van Ooijen Gouda Ontwerp beeldmerk en logo voor van Ooijen

Goed voor gaan zitten
Het ontwerpen van een logo vraagt om veel creativiteit en inlevingsvermogen. Die koop je niet even online. Daar moet je echt goed voor gaan zitten. Kies je bijvoorbeeld alleen voor een woordmerk of maak je een logo in combinatie met een beeldmerk? Dat ligt er helemaal aan waar het voor bedoeld is. Een logo voor een productlijn vraagt om een andere benaderingswijze dan een logo voor een bedrijf. Je kijkt onder meer naar doelgroepen, werkzaamheden, en de kernwaarden van een bedrijf. De resultaten daarvan ga je uiteindelijk vertalen naar een passend beeld.

Daarbij is typografie heel belangrijk, schreefletter, schreefloos of zelf een font ontwikkelen? Want ook dat laatste komt voor. Daarmee geef je soms nog net wat meer karakter aan een logo, zolang het maar functioneel is.
Kleur speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. We maken kleurschema’s, schuiven met kleur, wisselen van kleur, onderzoeken en gaan net zo lang door totdat we de perfecte match hebben gevonden.

logo restyle Daka sport Restyle van het Daka logo op ca. 30 punten
logo restyle Pluimen Restyle logo Pluimen, beeldmerk, font en kleur
logo restyle Lavastica Lichte restyle van het logo van Lavastica

Het vertrouwen blijft maar nu met een frisse uitstraling
Soms vraagt een logo om een restyle. Omdat het is ingehaald door de tijd, niet meer past bij misschien veranderde werkzaamheden van een bedrijf, of omdat je simpelweg verfrissing wilt. Zo’n restyle kan bestaan uit wisseling van kleur, lettertype of kleine wijzigingen in vorm. Met als doel dat met een restyle van het logo het vertrouwde blijft bestaan.

Het echte ambacht
Als ik zo kijk naar de logo’s die we in de afgelopen jaren hebben gemaakt word ik daar nog steeds vrolijk van. Waarom? Omdat er lang over nagedacht is, dagen, soms weken lang. Omdat er achter ieder logo en huisstijl een verhaal zit. Waarom ontwerpen we het zoals het is? Die motivatie achter ieder logo vertellen we graag.

Een goed logo ontstaat door passie, door het te voelen en je te verdiepen in de klant en zijn/haar dienstverlening. Dat kost meer tijd en - logisch - dus ook meer geld. Gelukkig zijn er genoeg klanten die dat begrijpen en gaan voor het echte ambacht. Want dat is het.

Terug naar overzicht
  • Edwin van de Langkruis
28 november 2023
Wilco Schippers